مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تحلیلی از زندگانی امام سجاد(ع)
پديدآورنده : باقر شریف قرشی
مترجم : محمدرضا عطایی
محل نشر : مشهد
ناشر : آستان قدس رضوی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1372ش
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 766 + 451
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تحلیلی از زندگانی امام سجاد(ع)

کتابی در باره زندگانی امام سجاد(ع) و ابعاد شخصیتی آن بزرگوار است.

کتابی در باره زندگانی امام سجاد(ع) و ابعاد شخصیتی آن بزرگوار است. نویسنده این اثر، از عالمان بر جسته حوزه علمیه نجف اشرف و از نویسندگان مشهور معاصر است و عمده آثار وی در سیره اهل بیت(ع) می باشد. وی، با بهره گیری از منابع حدیثی و تاریخی و نیز، نوشته های سایر نویسندگان، این کتاب را به رشته تحریر در آورده و کوشیده است تا ابعاد پر فراز و نشیب حیات امام سجاد(ع) را ترسیم کند. ترجمه این کتاب، به سفارش کنگره بزرگداشت امام رضا صورت گرفته است.

کتاب از شرح زندگی مادر امام سجاد، شاه زنان، و ازدواجش با امام حسین آغاز می شود و با گزارش تولد و نام و لقب ها و وفات مادر و دایه و اوصاف جسمانی و دوران رشد امام و خصوصیات روحی ایشان ادامه می یابد.

حضور امام سجاد در ماجرای اندوهناک شهادت پدر و عموها و برادران و اصحاب امام حسین(ع) از مباحث دیگر این اثر است که امام سجاد در کنار پدر از آغاز حرکت از مدینه تا بازگشت به آنجا تشریح شده است.

در ادامه، عبادات امام از قبیل نماز، روزه، دعا، حج، سجده و تسبیح به بررسی گذاشته شده است. در بخش دیگری از آن که در باره علوم امام می باشد، روایاتی که امام(ع) از پیامبر(ص) و امیر مؤمنان نقل کرده، نمونه هایی از تفسیر قرآن آن بزرگوار، دیدگاه های آن حضرت در موضوعات گوناگون کلامی و اخلاقی آمده و در قسمتی از آن، میراث علمی امام سجاد(ع) بررسی شده است. به مناسبت همین مطالب صحیفه سجادیه از جهت سند، امتیازات و شرح های آن تحقیق شده و دعاهای آن حضرت در صحیفه و مناجات های پانزده گانه در باره موضوعات مختلف نقل و ترجمه شده است.

در قسمت دیگری از کتاب، رساله حقوق امام سجاد و حقوق مختلفی که در آن به آنها اشاره شده، یک به یک طرح شده است، از جمله میراث علمی امام که در این کتاب به آن پرداخته شده، کتابی است با نام کتاب علی بن الحسین، که به گفته نویسنده، از میان رفته است و دیوان شعری منسوب به آن حضرت از دیگر گزارش های در باره میراث علمی آن امام همام است.

گزارشی از مدرسه و شاگردان و اصحاب امام سجاد(ع) که یکصد و شصت و چهار نفر هستند به ترتیب حروف الفبا ذکر و شرح کوتاهی در باره آنها نگاشته شده است.

حاکمان معاصر امام سجاد(ع) و خصوصیات آنها و وضعیت سیاسی دوران ایشان و قیام های صورت گرفته، از جمله بحث های طرح شده در این پژوهش است، و سرانجام، در پایان کتاب چگونگی شهادت امام سجاد(ع) تبیین شده است.