مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زندگانی امام زین العابدین علی ابن الحسین(ع)
پديدآورنده : عبدالعزیز سید الاهل
مترجم : حسین وجدانی
محل نشر : تهران
ناشر : کتابفروشی محمدی
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1342 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 190
قطع : رقعی
جستجو در Lib.ir

زندگانی امام زین العابدین علی ابن الحسین(ع)

به معرفی گوشه هایی از حیات و شخصیت امام سجاد(ع) پرداخته شده و تلاش شده است عظمت و فضایل متعددی از آن امام به تصویر کشیده شود.

در این نوشتار به معرفی گوشه هایی از حیات و شخصیت امام سجاد(ع) پرداخته شده و تلاش شده است عظمت و فضایل متعددی از آن امام به تصویر کشیده شود.

در فصل اول کتاب تحت عنوان عرب و عجم به ایرانی بودن مادر امام سجاد(ع) اشاره شده و چگونگی ازدواج دختر یزگرد پادشاه ایرانی با امام حسین(ع) و ولادت امام سجاد(ع) تشریح گردیده است، نویسنده به علم و دانش فراوان امام سجاد(ع) از همان آغاز کودکی اشاره کرده و تربیت شدن آن حضرت در دامان امام حسین(ع) و عمویش امام حسن(ع) و دانش اندوزی از خرمن علم آنها را توصیف نموده است.

نویسنده به حالات معنوی امام سجاد(ع) در حال عبادت و قرائت قرآن در سنین نوجوانی اشاره کرده و تسلط آن حضرت به تفسیر و تأویل قرآن را شرح نموده است.

در قسمت دیگری از کتاب نویسنده به ماجرای خروج امام سجاد(ع) با کاروان امام حسین(ع) از مدینه به مکه و پس از آن به سمت کوفه و در نهایت داستان غمبار کربلا اشاره کرده و بیمار شدن امام سجاد(ع) در کربلا و نجات معجزه آسای آن امام از این معرکه را شرح می نماید. آنگاه به داستان اسارت امام سجاد(ع) و خاندان امام حسین(ع) اشاره کرده و افشاگری آن حضرت در کوفه و شام و ایراد خطبه در مجلس ابن زیاد و یزید را بازگو کرده و نحوه بازگشت این کاروان به مدینه را بیان می نماید.

در بخش دیگری از کتاب نویسنده به اوضاع زندگی امام سجاد(ع) در مدینه به ویژه عبادت های بی نظیر ایشان را توصیف کرده و ترویج علم و دانش و مسایل مختلف دینی توسط آن امام در مدینه و روشنگری و هدایت مردم به وسیله ایشان را بازگو کرده است. در بخش دیگری از کتاب نویسنده به داستان زهری و امام سجاد(ع) اشاره کرده و آزاد کردن بندگان (بردگان) توسط امام سجاد(ع) را در ضمن بیان چند داستان بیان می نماید.

در قسمت های بعدی کتاب نویسنده به اخلاق وسیره عملی آن حضرت در برخورد با مردم اشاره نموده و داستان هایی از اخلاق انسان ساز آن حضرت نقل می نماید و کراماتی از امام سجاد و جلال و عظمت آن امام بیان می کند.