كه از راههاى متعددى، به نقل از بسيارى از اصحاب پيامبر، به دست رسيدهاند، آنچنان كه هيچكس نمىتواند در صحت (اين اعتقاد) شك كند.» پس از اين، او با قدرت به تكذيب دومين ادعاى ابنخلدون مىپردازد. (احمد بن حنبل، المسند، ويرايش دارالمعارف مصر، جلد 5 صفحات 198- 196 و جلد 14، صفحه 288)
نظر جديدترى با اين رويكرد در مورد اين موضوع، فتوايى است كه توسط دبيرخانه عمومى رابطة العالم الاسلامى (مجمع مسلمانان جهان ) در مكه (11 اكتبر 1976/ 23 شوال 1396) صادر شده است، كه در آن تصريح شده كه بيش از بيست تن از اصحاب پيامبر رواياتى در مورد مهدى نقل كردهاند، و فهرستى از راويان حديث اين روايات و نيز فهرستى از كسانى كه در زمينه امام مهدى كتاب نوشتهاند، ارائه مىكند. همچنين، افرادى را كه صحت و سقم اين احاديث را از ابعاد محتلف تاييد كردهاند، نام برده است؛ بنابراين، اين فتوا، پس از رد نظر ابنخلدون اعلام مىدارد: «حافظان و علماى حديث معين نمودهاند كه اخبار قابل اعتماد (صحيح) و قابل قبولى ( حسن) در ميان احاديث مربوط به امام مهدى وجود دارد؛ اغلب آنان از قول منابع موثق متعددى نقل شدهاند (متواتر و بنابراين متقن). هيچ ترديدى در صحت و متواتر بودن اين روايات وجود ندارد. (در آنها معلوم شده) كه باور به ظهور امام مهدى واجب و يكى از اعتقادات اهل سنّت و جماعت است. تنها جاهلان به سنت (پيامبر) و بدعتگذاران، آن را تكذيب مىكنند.» (براى نسخه و چاپ مجدد اين فتوا، ن.ك. مقدمه گنجى الشافعى، البيان، بيروت 1399/1979، صص 79- 76 و ضميمه)
4. حافظ ابو الحسن محمد بن حسين سجستانى آبرُى الشافعى ( 363/974-؟) مىگويد: «احاديث در اين مورد كه مهدى، از اهل بيت (پيامبر) است و... عدالت را جهانى خواهد كرد، توسط مقامات زيادى روايت شده و راويان متعددى از قول مصطفى كه درود خدا بر او و خاندانش باد، آن را نقل و منتشر كردهاند.» بسيارى از علماى بعدى نيز اين جمله را قبول دارند (ابنحجر عسقلانى، تهذيب التهذيب، جلد 9، صفحه 144؛ فتح البارى، جلد 7، صفحه 305؛ القرطبى، التذكره، صفحه 617؛ السيوطى، الحاوى، جلد 2، صص