نكته‏ هاى پژوهشى - 4 - صفحه 187

نوح‏بن درّاج؛ و همرديفان ايشان از راويان اهل سنّت، افراد ديگرى مثل: طلحه‏بن زيد. و شيخ تصريح كرده است كه سكونى و افراد مثل او از ثقات‏اند.
از كسان ديگرى كه شيعه به عمل به رواياتشان اتّفاق نظر دارند، اين افرادند: عبداللّه‏بن بكير، سماعة بن مهران، بنوفضّال، طاهريّون، عمّار ساباطى، علىّ‏بن ابى‏حمزه بطائنى و عثمان‏بن عيسى.
39. ديگر از مرجّحات آن است كه راوى در سندى واقع شود كه علّامه حلّى، به صحّت آن حكم كرده است.
40. ديگر از مرجّحات آنكه از شيخ صدوق بدان راوى راه و ارتباطى وجود داشته باشد و علامه مجلسى رحمه‏الله نيز اين مطلب را صحيح دانسته است ولى در آن تأمّلى است.
41. ديگر از مرجّحات آنكه در مدح راوى و وثاقت او حديث غير صحيحى وارد شده باشد و بزرگان علم حديث بدين حديث، اعتماد داشته باشند.
هر كس قصد تحقيق بيشتر و كامل‏تر دارد و مى‏خواهد در تمامى آنچه ما گفتيم، مطالب بيشترى به دست بياورد به «تعليقه ما بر كتاب منهج المقال» مراجعه كند. از امارات صحّت حديث، موافقت آن با حكم عقل، يا موافقت آن با تجربه است؛ مانند آنكه در روايات وارد شده است كه هر كس مى‏خواهد در هر ساعتى از خواب بيدار شود، آيه آخر سوره كهف را بخواند، از خواب بيدار مى‏شود و مثال ديگر آنكه: اگر كسى مى‏خواهد از شرّ و بدى كسى در امان باشد سوره «هل أتى» را در نماز صحبح روز دوشنبه و روز پنجشنبه، بخواند و ديگر رواياتى كه در اين موارد و موارد مشابه آن، وجود دارد و با تجربه مكرّر اثبات شده است. همه و همه اين تجربيّات دلالت بر صحت حديث مى‏كند.
خلاصه مطلب آنكه قرائنِ ترجيح روايات فراوان است و شخص مجتهد مى‏تواند آنها را به دست آورد و به كار بندد.

صفحه از 179