قرآن از زبان امام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام - صفحه 168

مقدّمه

لقد منّ اللّه‏ على المؤمنين اذ بعث فيهم رسولاً من أنفسهم يتلوا عليهم آياته و يزكّيهم، و يعلّمهم الكتاب و الحكمة و إن كانوا من قبل لفي ضلال مبين. (آل عمران (3) / 164)
خداوند تبارك و تعالى بر مؤمنين، منّت نهاده و از ميان ايشان پيامبرى را برگزيده است تا ايشان را به سعادت ابدى، رهنمون شود و در بهشت برين، مقرّب خود سازد. در اين ميان، قرآن راهنماى بشر و معجزه جاودان نبوّت مانند ستاره‏اى در كور سوى شبى تار است كه رهپويان حقيقت از نورش هدايت مى‏جويند تا از ضلالت و گمراهى، در امان بمانند. آرى هدف از بعثت رسول اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم تلاوت آيات قرآن، تزكيه مردمان و تعليم كتاب الاهى و آموزش حكمت است.
حضرت على عليه ‏السلام اين قرآن ناطق، در خطبه 189 نهج البلاغه، در وصف قرآن، چهل و دو صفت را بيان مى‏كنند كه در گفتار حاضر، مرورى بر اين صفات خواهيم داشت. ۱
حضرتش عليه ‏السلام در اين خطبه بعد از آنكه فضيلت اسلام را بيان مى‏كنند، به بيان حالات رسول اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم مى‏پردازند. هدف اميرالمؤمنين عليه ‏السلام از بيان حالات و اتّفاقات زمان بعثت، بيان عظمت حضرت رسول صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم و فوائد عظيم بعثت نبوى است. در ادامه، آن حضرت به توصيف بزرگ‏ترين نعمت الاهى ـ كه به خاطر نبوّت بر بندگان عرضه شده، مى‏پردازند و قرآن را با بيانى زيبا مى‏شناسانند. در اين گفتار، مى‏كوشيم به اختصار، توضيحى هر چند كوتاه و نارسا بر اين كلام بلند علوى بيان

1.در شماره خطب نهج البلاغه، اختلافاتى وجود دارد كه بررسى علل اين اختلاف خارج از مجال اين بحث است. فقط شماره خطبه مورد نظر را در نسخ مختلف بيان مى‏كنيم: صبحى صالح ۱۹۸، فيض الاسلام ۱۸۹، ابن ميثم ۱۸۹، فى ظلال ۱۹۶، الخويى ۱۹۶، ابن ابى‏الحديد ۱۹۱، شيخ محمّد عبده ۱۹۱، ملّا فتح اللّه‏ كاشانى ۲۲۶، ملّاصالح ۱۹۷.

صفحه از 189