احادیث داستانی برداشته شدن حکم از این افراد

وقتی که عمر دستور سنگسار زن دیوانه ای را صادر کرده بود امام علی(ع) به او و گفت: از سه گروه حکم برداشته شده از جمله دیوانه.

الخصال ـ به نقل از ابو ظبیان ـ:

زن دیوانه ای را که زنا داده بود، نزد عمر آوردند و عمر، دستور داد او را سنگسار کنند. در حالی که او را [برای سنگسار] می بردند، به علی بن ابی طالب(ع) برخوردند. فرمود: «او کیست؟».

گفتند: زن دیوانه ای است که زنا داده است و عمر، دستور داده سنگسار شود.

[امام(ع)] فرمود: «عجله نکنید». و نزد عمر رفت و به او فرمود: «مگر نمی دانی که از سه کس، حکم برداشته شده است: از پسر بچّه تا آن گاه که محتلم شود، و از دیوانه تا آن گاه که بر سر عقل آید، و از شخص خوابیده تا آن گاه که بیدار شود؟».

الخصال عن أبی ظبیان:

اُتِی عُمَرُ بِامرَأَةٍ مَجنونَةٍ قَد فَجَرَت، فَأَمَرَ بِرَجمِها، فَمَرّوا بِها عَلی عَلِی بنِ أبی طالِبٍ(ع)، فَقالَ: ما هذِهِ؟ قالوا: مَجنونَةٌ فَجَرَت فَأَمَرَ بِها عُمَرُ أن تُرجَمَ.

فَقالَ: لا تَعجَلوا. فَأَتی عُمَرَ فَقالَ لَهُ: أما عَلِمتَ أنَّ القَلَمَ رُفِعَ عَن ثَلاثَةٍ: عَنِ الصَّبِی حَتّی یحتَلِمَ، وعَنِ المَجنونِ حَتّی یفیقَ، وعَنِ النّائِمِ حَتّی یستَیقِظَ؟[۱]


[۱]الخصال: ص ۹۴ ح ۴۰ و ص ۱۷۵ ح ۲۳۳، بحار الأنوار: ج ۵ ص ۳۰۳ ح ۱۳؛ المصنّف لعبد الرزّاق: ج ۷ ص ۸۰ ح ۱۲۲۸۸ عن ابن عبّاس نحوه، کنز العمّال: ج ۵ ص ۴۵۱ ح ۱۳۵۸۴، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۴، ص ۵۰۴.