احادیث داستانی کتاب امام علی(ع) در دست امام باقر(ع)

امام کاظم(ع) کتاب امام علی(ع) را نشان اصحاب داد

رجال النجاشی ـ به نقل از عذافر صیرفی ـ:

به همراه حکم بن عتیبه در خدمت امام باقر(ع) بودیم. حکم بن عتیبه از امام(ع) ـ که برای ایشان جایگاه ارجمندی قائل بود ـ سؤال می کرد، تا این که در یک مورد با هم اختلاف کردند.

امام باقر(ع) فرمود: «فرزندم! برخیز و کتاب علی(ع) را بیاور».

فرزند امام، کتابِ نوشته شده بزرگی را برای ایشان آورد. امام(ع) آن را گشود و بدان می نگریست تا مسئله مورد نظر را از آن بیرون آورد. امام باقر(ع) سپس فرمود: «این، دست خطّ علی(ع) و املای پیامبر خدا(ص) است» و به حَکم رو کرد و فرمود: «ای ابو محمّد! تو و سلمه و ابو مقدام، به هر کجا که بروید، ـ به خدا سوگند ـ نزد هیچ قومی علمی استوارتر از علم قومی که جبرئیل بر آنها نازل می شد، نخواهید یافت».

رجال النجاشی عن عذافر الصّیرفی:

کنتُ مَعَ الحَکمِ بنِ عُتَیبَةَ عِندَ أبی جَعفَرٍ(ع)، فَجَعَلَ یسأَلُهُ، وکانَ أبو جَعفَرٍ(ع) لَهُ مُکرِما، فَاختَلَفا فی شَیءٍ.

فَقالَ أبو جَعفَرٍ(ع): یا بُنَی، قُم فَأَخرِج کتابَ عَلِی(ع). فَأَخرَجَ کتابا مَدروجا عَظیما، فَفَتَحَهُ وجَعَلَ ینظُرُ حَتّی أخرَجَ المَسأَلَةَ، فَقالَ أبو جَعفَرٍ(ع): هذا خَطُّ عَلِی(ع) وإملاءُ رَسولِ اللّهِ(ص).

وأقبَلَ عَلَی الحَکمِ وقالَ: یا أبا مُحَمَّدٍ، اِذهَب أنتَ وسَلَمَةُ وأبُو المِقدامِ حَیثُ شِئتُم یمینا وشِمالاً، فَوَاللّهِ لا تَجِدونَ العِلمَ أوثَقَ مِنهُ عِندَ قَومٍ کانَ ینزِلُ عَلَیهِم جَبرَئیلُ(ع).[۱]


[۱]. رجال النجاشی: ج ۲ ص ۲۶۱ ح ۹۶۷، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۰، ص ۸۶.