مهدويّت و سنّت‏هاى الهى در قرآن - صفحه 133

«وَعد اللّه‏ الَّذينَ آمنوا مِنكم و عَملوا الصّالحات ليَستخلفنَّهم فِي الْأرض كما استخلَفَ الَّذين مِن قبلهم و لَيُمكننَّ لهم دينهم الَّذي ارتضى لهم وَ لَيبدِّلنَّهُم مِن بَعد خوفهم امنا يعبدونني لايُشركون بى شيئا» «خداوند وعده فرموده به آن دسته از شما، كه ايمان آوردند و كارهاى نيكو كردند، كه قطعا ايشان را در زمين خلافت خواهد بخشيد، همان‏طور كه در مورد گذشتگان چنين كرد. و عمل به آيينى را كه براى ايشان برگزيده است، بر آن‏ها بسيار آسان و ممكن خواهد كرد. و به جهت آن‏ها ناامنى را به آرامش و امنيت مبدّل خواهد ساخت، تا مرا بپرستند و براى من شريكى قرار ندهند.»
خلافت به معناى نيابت و جانشينى به جاى ديگرى است، به چند دليل: يا در غياب و نبودن كسى است، يا به خاطر مرگ كسى است كه ديگرى جانشين او مى‏شود، يا به علّت ناتوانى كسى است و يا به خاطر بزرگى و شرافت است كه ديگرى جانشين او مى‏شود. در معنى اخير، خداوند به اولياء خود در زمين، خلافت و نمايندگى مى‏دهد. چنان‏كه خداى متعال در سوره‏ى ص آيه‏ى 26 مى‏فرمايد:
«يا داوُد إنّا جعلناكَ خليفة في الْأرض.»۱
خداوند عزّوجلّ پيش از خلقت و آفرينش، سخن از خليفه مى‏گويد، آن‏جا كه به ملائكه مى‏فرمايد:
«وَ إذ قالَ ربُّكَ لِلمَلائِكَةِ إنّي جاعِل فِي الْأرضِ خليفة»۲«و هنگامى كه پروردگارت به ملائكه فرمود كه من در زمين قراردهنده‏ى خليفه هستم.»
اين نكته دلالت دارد كه حكمت در خليفه، بر حكمت در آفرينش مقدّم است و اگر خداوند خلقى را بيافريند در حالى كه خليفه‏اى در زمين نباشد، ايشان را در معرض تباهى قرار داده است و اين با حكمت الاهى منافات دارد. حال آن‏كه خداى بزرگ حكيم است و هرگز كار عبث و بيهوده انجام نمى‏دهد.
بنابراين جهان لحظه‏اى بدون خليفه نخواهد بود و خلافت تا روز قيامت

1.راغب اصفهانى، مفردات الفاظ قرآن، انتشارات مرتضوى، ذيل ماده‏ى خلف.

2.بقره/ ۳۰.

صفحه از 152