نگرشى به كتاب صحيفه سجاديه - صفحه 105

به خصوص امامان شيعه به جاى مانده است) ترغيب شوند تا تمام سطوح آموزه‏هاى اين ادعيه را آشكار كنند. بيشترين كارى را كه مى‏توان در اينجا انجام داد اين است كه به برخى از ساير عناوين مهم و مورد توجه صحيفه اشاره كنيم و برخى پرسش‏هاى مهمى را كه از بررسى اين عناوين بدست مى‏آيند ذكر كنيم.
اسلام واقعيتى طبيعى و سازمند است كه داراى سه بُعد بنيادين است: عمل يا شريعت (اسلام)، اعتقاد (ايمان) شامل مكتب و آموزه‏هاى انديشمندانه، و معنويت (احسان). اين ابعاد در نمونه زنده‏اى از يك جامعه به طور بسيار نزديكى به هم پيوسته‏اند، حتى اگر اشكال بنيادين مختلفى بخواهند به طور جداگانه با آنها ارتباط برقرار كنند. منابع اوليه مانند احاديث پيامبر يا نهج‏البلاغه على عليه ‏السلام با هرسه اين ابعاد سروكار دارند. البته بخش‏هاى مختلفى را نيز از اين منابع مى‏توان جدا كرد كه تنها به موضوع خاصى مى‏پردازند. امّا اثرى همانند نهج‏البلاغه يا صحيفه تفاوت بسيار زيادى دارد، چرا كه در اين كتاب بياناتى در تمام زمينه‏ها، از ماوراء الطبيعه گرفته تا ماهيت دولت سالم و يا تا اشتباهات شخصى برخى همعصران على، يافت مى‏شود. اگرچه معنويت يكى از ابعاد اسلام است، ولى در نهج‏البلاغه هيچ تأكيدى بر آن وجود ندارد، امّا اين نكته را نبايد فراموش كرد كه در تمام گفته‏هاى على معنويت و تقدس عميقى نهفته است.
در مقايسه با نهج‏البلاغه، صحيفه سجاديه با شكل و محتواى دعايى خود بر درونى‏ترين و خصوصى‏ترين بُعد اسلام تأكيد مى‏كند. امّا بايد توجه داشت كه صحيفه به طور همزمان به ساير ابعاد اسلام نيز گوشه‏چشمى دارد. به عنوان مثال دسته سنتى و قديمى «ايمان» با موضوعاتى چون خدا، فرشتگان، پيامبران، كتاب‏هاى مقدس، روز قيامت، و «اندازه‏گيرى» (قَدَر) خير و شر در ارتباط است. اين عناصر ايمان موضوع اصلى بيشتر تفكرات اسلامى در كلام، فلسفه، و صوفى‏گرى نظرى را تشكيل مى‏دهند. امام زين‏العابدين اين عناصر و موضوعات را گاهى به طور خلاصه و گاهى به صورت مشروح مورد بحث قرار داده است. او اغلب از فرشتگان ياد مى‏كند و جمله «سلام و درود بر حاملان عرش» (شماره 3) كه او در رابطه با فرشتگان بيان مى‏كند بهترين خلاصه

صفحه از 106