نگرشى به كتاب صحيفه سجاديه - صفحه 99

دانست. ۱ مجلسى پدر نسخه‏هاى خطى متعددى را از صحيفه در اختيار داشت كه از بزرگترين مراجع شيعه زمان خود دريافت كرده بود. وى در يكى از آثارش به تمام زنجيره‏هايى كه از طريق آنها صحيفه را بدست آورده بود اشاره كرده است كه گفته مى‏شود اين رقم از يك ميليون بيشتر است. ۲
[...] دست كم چهل شرح و تفسير بر صحيفه نوشته شده است كه بيشتر آنها از دوره صفويه (1722 ـ 1502 / 1125 ـ 907) تا زمان حاضر تحرير يافته‏اند. در ميان محققين معروف دوره صفويه كه بر صحيفه تفسير نوشتند مى‏توان به شيخ بهايى، فيلسوف معروف ميرداماد (وفات 1630 / 1040)، و مجلسى پسر اشاره كرد. شناخته شده‏ترين تفسير بر صحيفه «رياض السالكين» نام دارد كه توسط سيد عليخان حسينى حسنى شيرازى (وفات 9 ـ 1708 / 1120) به رشته تحرير درآمده است.

نقش دعا و مناجات

[...] اگرچه بسيارى از دعاهايى كه از پيامبر و امامان به ما رسيده‏اند به طور يقين اظهارات قلبى خودجوش آنها بوده‏اند، امّا ساير دعاها بايد با هدف بازگويى در شرايط مختلف يا انتقال به مؤمنين و دينداران نگاشته شده باشند. بيشتر دعاهاى پيامبر كوتاه هستنـد و مـى‏توانند فـى‏المجلس نقل شوند امّا برخى از دعاهايى كه از امامان رسيده‏اند ـ مانند دعاى امام زين‏العابدين براى روز عرفه(شماره 47) ـ طولانى بوده و داراى سبك نگارشى بسيار فاخر و پرطمطراقى مى‏باشند. حتى اگر اين دعاها در ابتدا به صورت خودجوش و خودانگيخته بوده باشند، اين حقيقت كه آنها به عنوان دعاهايى براى شرايط بخصوص به وجود آمده‏اند نشاندهنده اين مطلب است كه آنها دست به دست امامان و پيـروان آنها رسيـده‏اند تا در شـرايط مشابـه شـرايط زمـان اداى آنها دوباره

1.ـ از پانوشتى در ويرايش و ترجمه شعرانى چنين برمى‏آيد كه آن اثر نسخه‏بردارى از يك دستنويس، مقابله شده، تصحيح شده، و امضاء شده توسط شيخ بهايى بوده است ؛ متن كاملاً مشابه نسخه‏اى است كه به مجلسى نسبت داده مى‏شود.

2.ـ قس. مقدمه مشكات بر صحيفه سجاديه.

صفحه از 106