نگاهى به كتاب نمايه نامه موضوعى صحيفه جامعه سجاديه - صفحه 153

ضـرورت‏ها

دعا، بخشى از فرهنگ اسلامى است كه به گونه‏اى لطيف، دقيق و دلپذير و در لحن مناجات با خدا، به بسيارى از معارف الهيه پرداخته است و دعاهاى منسوب و مأثور از اهل بيت، بدون شك، يكى از ذخائر عظيم و پر ارج فرهنگ شيعى است كه تا به امروز، چندان مورد توجه و دقّت‏انديشى قرار نگرفته است. تصور عوام از دعا، صرفا براى خواندن و تكرار كردن است نه فهميدن و درك كردن. خواص نيز به دعا ـ به عنوان يكى از عميق‏ترين مأخذ معارف الهى ـ نگاه نكرده و به گسترش آن نپرداخته‏اند. از اين رو ستمى فاحش به بخشى عظيم و منحصر به فرد از فرهنگ اهل بيت رفته است.
بدون شك پيشينه تلاش دانشمندان شيعه، نسبت به گسترش عميق و معارف‏پرور فرهنگ دعا عموما و صحيفه سجاديه بالاخص در حد و اندازه اين مقوله از معارف شيعه نيست. و ضرورى است بلندهمتان ظريف‏نگر و عالمان برجسته و عميق‏انديش، دعا و فرهنگ آن را به عنوان مأخذ و منبعى غنى و زبانى دلپذير در القاى دقيق‏ترين و ظريف‏ترين معارف الهى به مردم بشناسانند و با شرح و بسط آن، ابعاد انديشه‏اى را كه در قالب دعا و مناجات اشاره شده تبيين كنند.
معنويت در پناه دعا و در اوج معرفت شكل مى‏گيرد و مقام قرب را، نه به استدلال خشك، كه به دل مى‏پيمايد. و زمانى اين هديه الهى مؤثر خواهد افتاد كه خواننده همراه با تكرار الفاظ اعجازگونه آن، به مضمون بلند آن نيز بينديشد. تبيين و تفسير اين كلمات آسمانى، كار ميدان داران فرهنگ تشيع است تا ارادتمندان به اهل بيت عليهم ‏السلام را در فضاى معرفتى و معنوى دعا قرار دهند.
ترويج و گسترش فرهنگ دعا، نيازمند تمهيددات و مقدماتى است كه عمده‏ترين آن به عالمان، دانشمندان، مروجان و گويندگان دينى بازمى‏گردد، ولى بدان علت كه دستيابى به مضامين و محتواى دعا مشكل است و مرجع و مأخذ تسهيل كننده در اين زمينه فراوان نيست، كمتر نويسنده و يا گوينده‏اى، از دعا در مباحث خود استفاده مى‏كند. امروزه بهره‏بردارى از نهج‏البلاغه به علت وجود معاجم و فهرست‏هاى متنوع، به مراتب بيش از گذشته است ؛ ولى دعا بالاخص «صحيفه سجاديه» كمتر مورد بهره‏بردارى قرار مى‏گيرد.

صفحه از 166