نگاهى به كتاب نمايه نامه موضوعى صحيفه جامعه سجاديه - صفحه 164

به عهده كاربران نهاده‏ايم.

ساختار كتاب

كتاب در دو جلد به چاپ رسيده كه مشخصات اصلى آن از قرار زير است: جلد اول در 740 صفحه، با اين عناوين فراهم شده است. پس از عنوان اصلى كتاب، از نگارندگان و نويسندگان همكار، همچنين دست‏اندركاران تهيه كتاب قدردانى شده، سپس علائم و نشانه‏هايى كه در كتاب به كار رفته ـ و قبلاً بسيارى از آن‏ها توضيح داده شد ـ براى خوانندگان بازگو شده است.
سپس مطالبى با عنوان «درآمد» به چاپ رسيده است. كه مقدمه كوتاهى بر اهداف و نحوه نگارش كتاب ما باشد و از سوى مركز اطلاعات و مدارك علمى ايران نگاشته شده است. بعد از آن مقدمه نسبتا بلندى از مصطفى درايتى آمده است. اين مقدمه حاوى مطالبى است كه هر خواننده بايستى پيش از رجوع و مطالعه كتاب، آن را بخواند. زيرا اين مقدمه، اطلاعات با ارزش را درباره صحيفه سجاديه و انواع نگارش‏هاى آن، ضرورت نگارش اين كتاب، پيشينه اين كتاب، و نهايتا برخى توضيحات تكميلى عرضه داشته است. در ادامه، مقدمه مذكور به زبان عربى ترجمه شده است. بحثى بعدى كتاب به معانى معناى صحيفه سجاديه اختصاص يافته است كه كتاب ـ مانند بيشتر لغت نامه‏هاى فارسى به فارسى، فارسى به انگليسى و... ـ درج شده است.
مثلاً آخرين كلمه صفحه، اگر الآخره باشد، همين كلمه در بالاى صفحه آمده است تا بازيابى اطلاعات به سهولت انجام گيرد. اين بخش مشتمل بر 300 صفحه مى‏باشد. بخش بعدى اين جلد؛ معادل‏هاى فارسى را در 22 صفحه عرضه داشته است. اين معادل‏ها به ترتيب حروف الفباى فارسى آمده و در مقابل هر واژه يا اصطلاح فارسى يك يا چند واژه و اصطلاح به چاپ رسيده است. بخش بعدى شامل 270 عنوان فهرست موضوعى ادعيه صحيفه جامعه است، كه ذيل موضوعات كلى‏تر آمده و ضمنا به زبان عربى است. دو بخش انتهايى كتاب، ابتدا به المعجم المفهرس لمعانى الصحيفه السجاديه الجامعه ـ كه متن كامل موضوعات بخش قبلى يعنى همان 270 عنوان فهرست

صفحه از 166