نگاهى به كتاب نمايه نامه موضوعى صحيفه جامعه سجاديه - صفحه 166

تذكـر چند نكتـه

1 ـ متن مورد استفاده جهت نگارش نمايه و معجم، متنى است كه در پايان «نمايه موضوعى صحيفه سجاديه» به چاپ رسيده و درواقع اين كتاب، جلد دوم آن محسوب مى‏شود. و شماره‏هاى ارجاع دهى در اين معجم، فقط با شماره‏هاى همان متن تطبيق مى‏كند. بنابراين لازم است جلد اول اين مجموعه را در اختيار داشته باشيد. متن چاپ شده داراى شماره دعا و شماره بخش‏هاى دعا است و شماره‏هاى ارجاع دهى در اين معجم كه با خط مورب / از هم جدا شده به اين معنى است كه شماره‏هاى قبل از خط مورب (به ترتيب ار چپ به راست) شماره دعا و شماره بعد از آن شماره بخش‏هاى دعا است.
2 ـ براى نامفهوم نماندن جملات به علت تقطيع شدن آن، تلاش شده حتى المقدور مبتدا و خبر آن مشخص باشد. لذا گاهى ابتدا، انتها و يا وسط جمله‏اى را انتخاب و با سه نقطه (...) قسمت حذف شده، مشخص شده است. و گاهى كلمه‏اى در داخل «...» آمده كه اشاره به قبل و يا بعد دارد. بنابراين كلماتى كه در داخل « » (گيومه) قرار گرفته، ارجاع به موضوع است.
3 ـ در صحيفه سجاديه، از برخى آيات قرآن نيز استفاده شده كه عين همان عبارات در معجم‏نگارى استفاده گرديده است. تنها به جهت عدم اختلاط، جلوى اين گونه عبارت‏ها، كلمه (قرآن) در داخل پرانتز قرار داده شده تا استفاده كننده به آن توجه داشته باشد.
متن اصلى جلد دوم: همانگونه كه گفته شد به معجم المفهرس صحيفه جامعه سجاديه اختصاص يافته كه به ترتيب حروف الفباى عربى مرتب گرديده است.

صفحه از 166