پژوهشى در باره نزول دفعى و تدريجى قرآن كريم - صفحه 6

نَزَلَ القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً فى شَهرِ رَمَضانَ فى لَيلَةِ القَدرِ فَجُعِلَ فى بَيتِ العِزَّةِ ثمّ اُنزِلَ عَلى النَّبِىّ صلى اللَّه عليه و آله فى عِشرينَ سَنَةً جَوابَ كَلامِ النّاسِ .۱
قرآن به يكباره در شب قدر ماه رمضان فرود آمد و در بيت العزّه قرار گرفت ، و بعد ، در طول بيست سال به در جواب درخواست مردم به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نازل شد .

د - ادلّه و شواهد عقلى‏

يك. بعثت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بنا بر رأى مشهور اماميه ۲ و برخى روايات اهل سنّت، ۳ در 27 رجب رخ داده است. . ۴ از سويى ديگر، مفسّران و صاحب‏نظران فريقين بر هم‏زمانى بعثت و آغاز نزول، متفق اند، ۵ بنا بر اين، نزول قرآن در ماه رمضان - كه آيات و روايات بدان اشاره دارند - ، نزول دفعى همه قرآن است، نه آغاز نزول تدريجى؛ زيرا نزول تدريجى از ماه رجب آغاز شده است.
دو. در آياتى كه سخن از نزول قرآن در ماه رمضان رفته، تعبير «انزال» آمده و اين تعبير، حكايت از نزول دفعى دارد. توضيح، آن كه برخى قرآن پژوهانْ مانند راغب اصفهانى (م 425ق) گفته‏اند كه «تنزيل» از باب تفعيل، غالباً بر نزول تدريجى دلالت مى‏كند؛ اما «إنزال» از باب افعال، اعم از آن است و هم بر اين معنا و هم بر نزول دفعى دلالت دارد. ۶فخر رازى (م 606ق) نيز با او هم‏رأى است، جز آن كه

1.الدرّ المنثور : ج‏۱ ص‏۱۸۹.

2.ر.ك : الكافى : ج‏۴ ص‏۱۴۹؛ مرآة العقول : ج‏۱۶ ص‏۳۶۵؛ بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۱۹۰.

3.الدرّ المنثور : ج‏۳ ص‏۲۳۵؛ كنز العمّال : ج‏۱۲ ص‏۳۱۲ ح ۳۵۱۶۹.

4.در باره اثبات اين قول ر.ك : «پژوهشى در باره آغاز نزول قرآن» ، جعفر نكونام ، صحيفه مبين : شماره ۲۶ ، ص ۵۱ - ۵۲.

5.ر.ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۶؛ الدرّ المنثور : ج‏۶ ص‏۳۶۸؛ تفسير الطبرى : ج‏۳۰ ص‏۳۱۸ - ۳۱۹؛ تفسير سمرقندى : ج‏۳ ص‏۴۹۳؛ تاريخ اليعقوبى : ج‏۲ ص‏۲۳؛ السيرة النبويّة ، ابن هشام : ج‏۱ ص‏۱۵۷؛ المناقب ، ابن شهرآشوب : ج‏۱ ص‏۷۳.

6.مفردات الفاظ القرآن : ص‏۷۹۹ - ۸۰۰.

صفحه از 15