پژوهشى در باره سوگندهاى قرآنى - صفحه 3

پيشينه سوگند

1. پيشينه تاريخى‏

بنا بر شواهد تاريخى، سوگند ميان همه ملت‏ها رواج داشته است. در روزگار باستان، به عللى از جمله رواج نداشتن اسناد مكتوب، سوگند اهميتى مضاعف داشته است. از تمدن عيلام، لوح‏هايى سنگى متعلق به هزاره سوم و دوم پيش از ميلاد به دست آمده است كه قراردادهايى حقوقى بر آنها ثبت شده و اين قراردادها به نام خدايان آنها تضمين شده‏اند.۱در ايران باستان نيز سوگند مرسوم بوده و متن برخى سوگندهاى آن روزگار به دست ما رسيده است.۲ در ميان ملل غربى، سوگند از ديرباز در امور مختلف از جمله امور دينى و حقوقى مطرح بوده و منابع تاريخى، برخى سوگندنامه‏هاى قديم آنان را نقل كرده‏اند.۳بت‏پرستان حجاز نيز در عصر جاهليت، از جمله، به بتان سوگند ياد مى‏كرده‏اند.۴مردم حجاز، پيش از اسلام، سوگندهايى دسته‏جمعى نيز داشته‏اند كه از گذر آن با يكديگر هم‏پيمان مى‏شده‏اند؛ حِلف المطيّبين و حِلف الفضول‏۵ از مهم‏ترين سوگندهاى دسته‏جمعى آنان بوده است.

1.ايران‏شهر : ج‏۱ ص‏۲۲۷.

2.نك: «سوگند» ابراهيم پورداود ، مجله مهر ايران ، شماره ۵ و ۶ ، ص‏۲۸۹ - ۲۹۰.

3.تاريخ تمدن، ويل دورانت : ج‏۲ ص‏۲۸۷.

4.شواهد النبوة : ص‏۱۴۷.

5.حلف الفضول ، پيمانى (حِلف) است كه به وسيله چند نفر كه نام آنها «فَضل» يا «فُضيل» بوده است ، براى جلوگيرى از ظلم و حمايت از ستمديدگان ، با سوگند خوردن (حَلِف) بسته شد . اين پيمان ، قبل از بعثت و در بيست سالگى پيامبر انجام يافته است و حضرت از آن به نيكى ياد مى‏كرده است . در باره نام‏گذارى اين پيمان ، وجوه ديگرى هم گفته شده است . حلف المطيّبين ، پيمانى است كه جمعى از قريش با فرو بردن دست خود در كاسه بزرگ كه پر از طيّب (ماده‏اى خوش‏بو) بود ، منعقد كردند تا مظلوم را يارى كنند و ميان مردم به انصاف رفتار كنند . اين پيمان ، قبل از حلف الفضول بسته شده است . ر . ك : المحبر : ص‏۱۶۷؛ المعارف : ص‏۶۰۴ - ۶۰۵؛ الكامل فى التاريخ : ج‏۱ ص‏۳۰۱ ؛ الطبقات الكبرى : ج‏۱ ص‏۱۲۸ - ۱۲۹؛ فتح البارى : ج ۱۰ ص ۴۱۹ ؛ تاريخ اليعقوبى : ج‏۲ ص‏۱۷ ؛ المعارف : ص‏۶۰۴.

صفحه از 14