مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جهاد الامام السجاد زین العابدین علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1418ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 357
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

جهاد الامام السجاد زین العابدین علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب(ع)

پژوهشی است در باره نقش و فعالیت های سیاسی امام سجاد(ع) و دخالت و حضور وی در عرصه سیاست.

پژوهشی است در باره نقش و فعالیت های سیاسی امام سجاد(ع) و دخالت و حضور وی در عرصه سیاست. نویسنده، هدف خود را از نگارش این کتاب، پاسخ گویی به این دیدگاه دانسته که امام سجاد(ع) پس از رخداد حادثه کربلا از صحنه سیاسی دوری گزید و به کار فرهنگی تبلیغی روی آورد. وی، با تعریف امامت، به پیشوایی مردم و تدبیر امور آنان، آن را مقوله ای سیاسی نیز می داند و بنابراین، جایی برای دوری گزیدن از سیاست نمی شناسد.

وی ابتدا از امامت و تعریف و ماهیت و شئون آن و امامت امام زین العابدین بحث کرده سپس، در پنج فصل مباحث مربوط به امام سجاد(ع) را پی گرفته است. منابع وی برای تألیف این اثر، بالغ بر دویست اثر و شامل کتاب های حدیثی و تاریخی شیعه و سنی، اخلاقی، رجال، تراجم، نسب شناسی و پژوهش ها و تحلیل های دیگر پژوهندگان می باشد.

در بخش نخست، امامت و معنای آن و امامت از دیدگاه زیدیه، شرایط آن، و از دیدگاه برخی از امامان معصوم، مورد بررسی قرار گرفته و آن گاه به موضوع امامت امام زین العابدین پرداخته شده است.

امامت امام در دیدگاه شیعه و زیدیه و از دیدگاه عامه و فضایل امام سجاد(ع)، موضوع بخش دوم کتاب است. نویسنده پس از طرح این دو بحث، دوران های متفاوت زندگانی امام را بررسی کرده که آغازین آن حضور امام در کربلا و شرکتش در جنگ و سپس به اسارت گرفته شدن آن حضرت به همراه سایر اعضای خانواده امام حسین(ع) است. تلاش های امام در دوران اسارت، مانند ایراد خطابه در نزد یزید و معرفی خود و جایگاهش و آن گاه حضور در مدینه و بر عهده گرفتن رسالت پیام کربلا و سرپرستی خانواده پدرش، و رویارویی با رخداد تلخ حره و نیز زدودن روحیه یأس و سرخوردگی از مردم که از پس حادثه کربلا و حره و حاکمیت مطلق بنی امیه پیش آمده بود، از جمله مباحث قابل توجه این فصل است.

فصل بعدی کتاب از فعالیت های فکری و علمی امام پرده برداشته و در آن از تلاش امام در عرصه قرآن و حدیث، اندیشه و عقیده، امامت و ولایت، شریعت و احکام و نیز، نقش آن حضرت در تعمیر کعبه سخن گفته شده است.

فعالیت های اجتماعی امام سجاد، موضوع فصل دیگر کتاب است که در آن از تربیت و پرورش اخلاقی مردم، اصلاح اجتماعی، مبارزه با فساد و چالش با تعصبات قبیلگی بنی امیه و مبارزه با مشکل بردگی بحث شده است.

فصل چهارم، از سیره عملی امام مانند زهد، گریه بر سیدالشهدا، نشر فرهنگ دعا و استغاثه، سخن گفته شده و هر یک به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل پایانی کتاب را موضع گیری های امام تشکیل می دهد. موضع امام در برابر ستمگران، اعوان ظلمه و موضع گیری در باره قیام های مسلحانه دوران خود.

کتاب سه ضمیمه نیز دارد: رساله حقوق امام سجاد، تقریظ های نوشته شده برای کتاب، و گزارش فراخوان برای نگارش مقاله و کتاب در باره امام سجاد(ع) که از سوی مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، دفتر بیروت صورت گرفته است. کتاب چندین فهرست فنی هم دارد.