مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)
پديدآورنده : روح الله خمینی
زمان پدیدآورنده: 1281 ـ 1368ش
محل نشر : تهران
ناشر : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
نوبت چاپ : 57
تاریخ انتشار : 1392ش
تعداد جلد : 1
قطع : وزیری
زبان : فارسی
شابک : 978-964-335-011-6
جستجو در Lib.ir

شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)

شرحی است بر چهل حدیث که در واقع درس اخلاق امام خمینی بوده است.

این کتاب، تقریر درس اخلاق امام خمینی رحمه الله به قلم ایشان است که در سال ۱۳۸۵ ق، نگاشته شده است.

هفت حدیث از این مجموعه، در باب اعتقادات، مباحث عرفانی و معارف دینی بوده که در آخر مجموعه قرار گرفته اند.

بیشتر مباحث کتاب، به احادیث فضائل و رذائل پرداخته است. اوّلین حدیث، مربوط به جهاد نفس است و سپس ریا، عجب، تکبّر، حسد، دنیا دوستی، غضب، تعصّب، نفاق و هوای نفس به عنوان مهم ترین رذائل اخلاقی، به گونه ای نسبتاً تفصیلی بررسی شده اند.

پس از این ده حدیث، روایات مرتبط با فطرت، فکر، توکل، خوف و رجا، امتحان مؤن، صبر، توبه، ذکر، اخلاص و شکر، مطرح شده اند. در میانه این مباحث، روایتی در باره غیبت، آمده است. سه روایت درباره علم و وصایای پیامبر(ص)به امیر مؤمنان(ع)نیز در پی آن آمده است. آخرین روایت، متنی بلند در بیش از ۱۱۵ صفحه در تبیین روایتی است که در باره سوره توحید و آیاتی از سوره حدید، وارد شده است.

شیوه امام خمینی رحمه الله آن است که ابتدا، روایت را با ذکر سند از کتاب شریف الکافی نقل کرده و سپس، ترجمه فارسی و واژه شناسی روایت را مطرح می کند. آن گاه، نکات مهم موجود در روایت را تبیین کرده و با استناد به دیگر روایات، یا ادلّه عقلی و با پیش فرض های عرفانی، مباحثی نسبتاً مفصّل مطرح می کند.

این کتاب مفصّل که چاپ جدید آن در حدود هشتصد صفحه است، در بردارنده مطالب و مضمون های عالی معرفتی است که آن را از دیگر کتب، متمایز می کند.

»شرح چهل حدیث امام خمینی در پایگاه حدیث نت