حقوق مسلمين؛ موسوعه قانونى در ارتباط با مسلمانان شيعى‏ - صفحه 134

شده بود. محقّق نقش عظمت و استادى خود را تا سال 676 ايفاء كرد. سالى كه وى به سبب سقوط از تراس خانه‏اش از دنيا رفت؛ او در نجف، در كنار حرم امام على عليه السلام مدفون گشت و جماعتى عظيم در تشييع جنازه‏اش شركت كردند. اين دانشمند تحت عنوان «النافع» يك كتاب مرجع و فشرده‏اى نوشت كه شامل تفاسير دينى در ارتباط با كتاب البيع نهايه شيخ طوسى، سلف نامى‏اش بود. او همچنين نگارنده مباحثى در مورد اصول اعتقادات، احكام اسلامى اسلام، پايه‏هاى حقوق، منطق و فقه اللغه مى‏باشد و چند كتاب شعر نيز باقى گذارده است. امّا عنوان اصلى شايستگى و تكريم او از ديدگاه همكيشانش، تدوين قانون شيعى است كه با عنوان «شرائع الاسلام، فى مسائل الحلال و الحرام» در هر كجا كه قلمرو عقيده اماميه تلقى مى‏گردد، خصوصاً در ايران، پذيرفته و محكّم شده است.
اين اثر به چهار قسمت تقسيم مى‏شود. بخش اوّل از تكاليف دينى بحث مى‏كند و بخش دوم از پيمانها و تعهدات طرفينى (عقود)، بخش سوم از كنشهاى يكطرفى (ايقاعات) و بخش چهارم شامل مباحث راجع به شكار، خوردنيها و غيره مى‏شود و از كيفرهاى قابل اجراء، جنايتها و جرمها از دو ديدگاه حقوق دينى و حقوق اجتماعى بحث مى‏نمايد. تمييز ميان بخشهاى مختلف اين كتاب، آن مقدار كه تشخيص فصول كتب حقوقى فرانسوى دشوار است، سخت نيست. امّا معتقدم كه نبايد از طرحى كه توسط نويسنده دنبال شده، منحرف شوم تا رجوع به متن آسان باشد.
نواقص عمده متون حقوق مسلمين را جز در ريشه اين متون نبايد جستجو كرد. يعنى ناهماهنگى كه گاه در متن قانون و گاه در بكارگيرى آن وجود دارد. اين ناهماهنگى‏ها در تصميمات مختلف امامان در مسائل متشابه تولد يافته است.۱
گاهى سنتى كه حاوى قضاوتهاى متناقض هستند، از نظر رسميت و قانونى بودن

1.عمده خاورشناسان منشأ حقوق را خاستگاه بشرى مى‏دانند؛ در حالى كه خاستگاه فقه اسلامى، وحيانى و برخاسته از روايات معصومين عليهم السلام است. بدين روى، زبان و منطق خاصّ خود را دارد؛ ازجمله، چنانكه در عبارات بعدى نويسنده نيز اشاره شده است، چنين تصميماتى بازگشت به شرايطى دارد كه امامان عليهم السلام احساس مى‏كردند و ايجاب مى‏كرده كه حكمى را در پوشش تقيه مطرح كنند؛ محدّثان از اين شرايط به «جهت صدور» حديث تعبير مى‏كنند.

صفحه از 136