انديشه تفويض و آراى مفوضه؛ واكاوى يك خلط ناموفّق‏ - صفحه 139

حال آنكه تحقيقات علمى نه تنها اساس اين نظريه‏ها را مردود مى‏شناساند، بلكه دقّت نظر در بيانات اين طراحان، نشان مى‏دهد مدل و شيوه تحقيق ايشان بسيار سطحى و غيرعلمى بوده و عموم ايده‏ها بر پايه احتمالات و امّا و اگرها استوار است.
در اين نوشتار، بر پايه مدارك و شواهد تاريخى، آراء مفوضه را بازخوانى نموده و تفاوت اعتقادات آنان را با اعتقادات شيعيانى كه روايات تفويض را نقل نموده‏اند، نشان خواهيم داد.

بازخوانى آراء مفوضه‏

ريشه پيدايش گروه مفوضه، به اواسط قرن دوم هجرى مى‏رسد. اينكه مى‏گوييم گروه به اين علت است كه ملاك‏هاى تفرق فرقه‏اى در ايشان ديده نمى‏شود.۱ و از همين جهت برخى از دانشمندان فرق و مذاهب اسلامى، آنان را به صورت جداگانه جزء فرقه‏هاى اسلامى به حساب نياورده‏اند.۲ برخى نيز هرچند آراء ايشان را بيان كرده‏اند، امّا نامى مشخص براى اين گروه ذكر نكرده‏اند.۳ امّا در بعضى از كتب مفوضه جزء گروه‏هاى غاليان نام برده شده‏اند.۴
از سوى ديگر، در اينكه مفوضه جزء كدام گروه اصلى‏تر مى‏باشند، اختلاف است. ابوالحسن اشعرى آنان را از زيرشاخه‏هاى خطابيه‏۵ مى‏داند.۶ گزارش‏هاى

1.به همين علت، برخى مانند اسفراينى آنان را قوم خوانده است. التبصير فى الدين / ۱۱۲؛ برخى نيز از ايشان به عنوان صنف ياد كرده‏اند. تصحيح الاعتقاد / ۱۱۱، مقالات الاسلاميين / ۱۶.

2.تاريخ المذاهب الاسلاميه، ابوزهره ۱/۶۵-۴۱؛ همچنين رجوع كنيد به كتاب مذاهب الاسلاميين، عبدالرحمن بدوى؛ الفصل، ابن‏حزم.

3.مقالات الاسلاميين، ابوالحسن اشعرى /۱۶.

4.نگاه كنيد به ترجمه فرق الشيعة نوبختى، محمّدجواد مشكور /۱۲۳؛ در كتاب مقالات الاسلاميين نيز هرچند نام مفوضه نيامده، امّا اعتقادات ايشان به عنوان صنفى از اصناف غلات مطرح شده است. مقالات الاسلاميين /۱۶.

5.گروهى از غلاة كه خود را پيرو ابوالخطاب مى‏دانستند، با نام خطابيه معروف بودند. از جمله اعتقادات آنان، اعتقاد به الوهيت امام صادق عليه السلام و نبوت ابوالخطاب ذكر شده است.

6.مقالات الاسلاميين، ابوالحسن اشعرى.

صفحه از 155