جامع ‏نگرى در تبيين مهدويّت‏ - صفحه 41

وقتى موعودگرايى را با محك قرآن ارزيابى كنيم، اصل اين نظريه را در تفكّر بشرى - بنا به آيات متعدد ازجمله آيه 55 سوره نور درست مى‏يابيم - امّا (به طور كلّى): اوّلاً: اين موعود - چنان كه خواهيد ديد - از اين امت (و نه ساير امّتها از اهل كتاب و غيره) است. ثانياً: نجات بشر جز در سايه توحيدگرايى و احياى فرهنگ وحيانى - كه همه آموزه‏هاى آن بر محور «توحيد» تبيين و معنا شده و اعتبار مى‏گيرند - امكان‏پذير نيست. پس اگر موعودِ بشر، از اين فرهنگ است و مى‏خواهد تعاليم دين مورد پسند خدا را احيا كند كه فرمود: (... وَ رَضيتُ لَكُمُ الإسلامَ ديناً...) 1، در اين صورت حق و قابل قبول است و الّا باطل و بى‏اعتبار خواهد بود.
اكنون بايد ديد مهدويت در فرهنگ وحيانى «توحيدگرا» در چه عرصه‏اى حضور دارد و در يك نگاه جامع، چگونه تبيين شده است؟
ابتدا بايد به اين نكته توجّه كرد: آيات وحى درباره مهدويت به دو گروه عمده تنزيلى ظاهر و تأويلى باطن: بخشى از آيات در سطح ظاهر و لايه پيدا، بر مهدويّت دلالت دارند مانند آيه شريفه: (هُوَ الَّذِي أرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدى‏ وَ دينِ الحقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ المُشرِكُونَ) 2 «اوست آنكه پيامبرش را با رهنمود و دين حق به رسالت فرستاد تا آن را بر همه اديان فايق گرداند؛ گرچه مشركان آن را خوش نداشته باشند.»
امّا برخى از آيات در سطح و لايه پنهانى (كه كلام خدا به آن راجع و حاكى و ناظر بر آن است و تأويل نام دارد) عهده‏دار تبيين مهدويّت‏اند؛ مانند آيه شريفه: (قُلْ أَرَأَيْتُمْ إنْ أَصبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأتِيكُم بِمَاءٍ مَعينٍ) 3 «بگو به من خبر دهيد اگر آب شما در زمين فرورود، چه كسى آب گوارا براى شما خواهد آورد؟»
از امامان معصوم درباره بطن و تأويل اين آيه بدين مضمون چند روايت نقل شده است: «هذه نزلَت في القائم... قال: إذ غاب عنكم إمامكم فمن يأتيكم بإمامٍ جديد؟» 4

1.مائده (۵) / ۳

2.صف (۶۱) / ۹

3.ملك (۶۷) / ۳۰

4.استرآبادى، ج ۲، ص ۷۰۸ - ۷۰۹، ح ۱۵

صفحه از 57