مقدورات مخصوصه در اوقات خاصّه و اراده كه به جانب وجود تعلّق گيرد و جانب عدم ، مكروه است .
[ دليل قدرت و علم ]
و باز معلوم است كه قدرت آفرين و علم آفرين ، صاحب قدرت و علم است .
[ باز دليل علم ]
و باز / 12 / آفريننده جميع معارف و حقايق است در علما . پس عالِم است به جميع علوم به طريق اولى .
[ دليل كمال من جميع الجهات ]
و باز چون اِفاضه همه كمالات از اوست ، و همه توانايان و دانايان و بينايان و شنوايان و گويايان و زندگان و صاحب كمالان را او ـ جلّ شأنه ـ توانايى و دانايى و بينايى و شنوايى و گويايى و زندگى و كمال بخشيده ، پس به ذات خود ، كامل من جميع الجهات و قادر الذّات وعالِم الذّات است و عالِم [ به ] مبصرات و مسموعات و مذوقات است .
و باز آن كه زنده نباشد ، چون تواند كه زندگى بخشد ؟
[هر كه را در ذات نبْوَد زندگىكى تواند داد كس را زندگى؟]
و آن كه نداند [ گويد ] ، چون تواند گويا گردانَد .
[وانكه نبود بهره از نطق و بيانكى تواند كرد گويا ديگران؟]
و بر اين قياس ملاحظه كن .
و همچنين عدم اين امور ، نقص و عجز است ، و واجب الوجود ، از شوايب جميع نقايص ، منزّه است .
[ دليل علم به جزئيات و كلّيات و حيات ]
و باز ، دالّ است كه عالِم است به اشيايى كه مُدرَك حواس ظاهره و باطنه است ؛ زيرا كه او سبحانه متّصف به علم و قدرت است . پس حىّ است و حىّ ، دريابنده همه اين امور است .