قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عبدالله علیه السلام یقُولُ: لَعَنَ اللَّهُ بُرَیداً وَ لَعَنَ اللَّهُ زُرَارَةَ؛۱
۰.ابو سیار میگوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود خداوند برید را لعنت کند و خداوند زراره را لعنت کند.
۳.حدَّثَنِی حَمْدَوَیهِ بْنُ نُصَیرٍ، قَالَ: حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَی، عَنْ عَمَّارِ بْنِ الْمُبَارَكِ، قَالَ: حَدَّثَنِی الْحَسَنُ بْنُ كُلَیبٍ الْأَسَدِی، عَنْ أَبِیهِ كُلَیبٍ الصَّیدَاوِی، أَنَّهُمْ كَانُوا جُلُوساً وَ مَعَهُمْ عُذَافِرٌ الصَّیرَفِی وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِهِمْ مَعَهُمْ أَبُو عبدالله علیه السلام، قَالَ: فَابْتَدَأَ أَبُو عبدالله علیه السلام مِنْ غَیرِ ذِكْرٍ لِزُرَارَةَ، فَقَالَ: لَعَنَ اللَّهُ زُرَارَةَ لَعَنَ اللَّهُ زُرَارَةَ لَعَنَ اللَّهُ زُرَارَةَ، ثَلَاثَ مَرَّاتٍ؛۲
۰.راوی میگوید با عدهای نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودیم پس امام علیه السلام بیمقدمه سه مرتبه فرمود: خداوند زراره را لعنت کند.
2. راه کارهای رفع تعارض
رجالیان در باره حل تعارض روایات جرح و تعدیل زراره، راهکارهای متفاوتی در پیش گرفتهاند.
۱ - ۲. ضعف سند
برخی با اتکای به ضعف سند روایات جرح و ادعای این که این روایات شاذّ و نادرست است، آنها را کنار گذاشتهاند.۳
آیة الله خویی مینویسد:
۰.این روایات ضعیفاند؛ زیرا افرادی که در سند واقع شدهاند، از مجاهیل هستند.۴ و صدورش از معصوم علیه السلام ثابت نیست.۵
توجه به سند روایات لعن نیز نشان میدهد، این روایات از ضعف سند رنج میبرد:
روایت اول، از نظر سند مرسل است؛ زیرا یک راوی بین «ماجیلویه» و «زیاد بن ابی حلال» حذفشده است.۶ در روایت دوم، راوی اول «حمدویه» امامی و ثقه است.۷ راوی دیگر،
1.. همان، ص۱۴۸.
2.. همان، ص۱۵۰.
3.. ر.ک: رجال الکشی، ص۱۴۸؛ التحریر الطاووسی، ص۲۴۰؛ نقد الرجال، ج۲، ص۲۵۶.
4.. معجم رجال الحدیث، ج۷، ص۲۴۵.
5.. همان، ص۲۳۱.
6.. رساله ابو غالب زراری، ص۶۴.
7.. رجال الطوسی، ص۴۲۱.