• برشمردن ویژگیهای امام جمعه: (أَلَا وَ لَا یومَ فَاجِر مُومِناً إِلَّا أَن یقهَرَهُ سُلطَانُ یخَافُ سَیفَهُ أَو سَوطَهُ).
خطبه چهارم (جمعه)
در منابع اهلسنت، به جز خطبهای که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اولین جمعه حضورشان در شهر مدینه ایراد فرمودهاند، خطبه جمعه کاملی دیده نمیشود و فقط بخشهایی از خطبههای جمعه حضرت نقل شده است که این خطبه نیز همین گونه است. مسلم نیشابوری در صحیح مسلم از طرق مختلف خطبه را به روایت از جابر نقل کرده است که در هر کدام از این روایتها با کمی تغییر و تفاوت در الفاظ، به خواندن دو رکعت نماز هنگام ورود به مسجد در روز جمعه، در حالی که امام خطبه میخواند، سفارش شده است که به یکی از این طرق نقل روایت در زیر اشاره میشود:
۰.و حدثنا أبو الربیع الزهرانی و قتیبة بن سعید، قالا: حدثنا حماد و هو ابن زید، عن عمرو بن دینار،عن جابر بن عبد الله، قال: أِذَا جَاءَ أَحَدُکُم یومَ الجُمعَةِ وَ قَدخَرَجَ الأِمامُ من مَسجدفَلیصِل رَکعَتَین.۱
نمایه موضوعات خطبه
• دستور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خواندن دو رکعت نماز تحیت۲ هنگام ورود به مسجد در روز جمعه، در حالی که امام خطبه میخواند: (أِذَا جَاءَ أَحَدُکُم یومَ الجُمعَةِ وَ قَدخَرَجَ الأِمامُ من مَسجد فَلیصل رَکعَتَین).
خطبه پنجم (جمعه)
حضرت در یکی از خطبههای جمعه مسیر بیان خطبه خود را تغییر داده و در اثر ورود فردی به نماز جمعه او را توصیه به خواندن دو رکعت نماز تحیت میکند؛ به این ترتیب که هنگام خواندن خطبه توسط پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فردی به نام سلیک العطفانی وارد مکان اقامه نماز جمعه میشود و مینشیند. حضرت او را دیده و میفرماید: «ای سلیک، برخیز و خیلی کوتاه دو رکعت نماز تحیت به جا آور». سپس حضرت جملهای را در قالب
1.. صحیح مسلم، ج۲، ص۱۶۳.
2.. در شرح نووی بر صحیح مسلم مقصود از خواندن دو رکعت نماز در این حدیث، نماز تحیت است (ر.ک. شرح صحیح مسلم، ج۲، ص۱۶۴).