مفهوم ‏شناسی ترکیب‏ های همسو با «هکذا نزلت» و شبهه تحریف قرآن - صفحه 74

1. وعده الهی در حفظ قرآن کریم،۱

2. حدیث ثقلین، اگر قرار بود قرآن دچار تحریف و نقصان شود، نمی‏توانست ثقل اکبر برای هدایت بشر باشد.

3. عرضه احادیث به قرآن به عنوان معیار نقد، در احادیثی با حجم بسیار و در حدّ تواتر معنوی، قرآن به عنوان معیار نقد و ارزیابی صحّت و سقم حدیث مطرح شده است.۲ مسلم است که معیار نقد باید خود از تحریف در امان باشد.

4. روایاتی دالّ بر کامل بودن قرآنِ موجود در عصر ائمه علیهم السّلام،

مضمون برخی روایات این است که قرآن در دوران ائمه علیهم السّلام به طور کامل منتشر شده است۳ و فرض بر این است که قرآن امروزی همان قرآن منتشر شده در دوران ائمه علیهم السّلام است.

5. اجماع دانشمندان بزرگ شیعه بر عدم تحریف قرآن.۴

1. بررسی روایات مورد بحث

در کتاب الکافی، ذیل عنوان «باب فیه نکت ونتف من التنزیل فی الولایة» 92 حدیث آمده است. بیشتر این احادیث، تفسیر و تأویل آیات و یا بیان مصداقی از مصادیق آن است؛ مانند این حدیث:

۰.عَنْ أبِی عَبْدِ اللّه ‏ِفِی قَوْلِ اللّه‏ِ _عَزَّ وَ جَلَّ _«إِنّا عَرَضْنَا الأمانَةَ عَلی السَّماواتِ وَ الأرْضِ وَ الجِبالِ فَأبَیْنَ أنْ یَحْمِلْنَها وَ أشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الإنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً»، قَالَ: هِیَ وَلایَةُ أمِیرِ المُؤمِنِینَ علیه السلام؛۵

۰.امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه «إِنّا عَرَضْنَا الأمانَةَ عَلی السَّماواتِ وَ الأرْضِ وَالجِبالِ فَأبَیْنَ أنْ یَحْمِلْنَها وَ أشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الإنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً»، فرمود: مقصود از امانتْ ولایت أمیر المؤمنین علی علیه السلام است.

1.. سوره حجر، آیه ۹؛ سوره فصلت، آیه ۴۱ و ۴۲

2.. برای نمونه، ر.ک: المحاسن، ج۱، ص۲۲۶، ح۱۵۰ ؛الکافی، ج۱، ص۶۹، باب الأخذ بالسنة؛ شواهد الکتاب؛ تفسیر العیاشی، ج۱، ص۸، ح۲.

3.. برای نمونه، ر.ک: الکافی، ج۱، ص۶۰، ح۵ و ح۶؛ ج۸، ص۵۳، ح۱۶.

4.. ر.ک: البیان فی تفسیر القرآن، ص۲۰۰ و ۲۰۱.

5.. الکافی، ج۱، ص۴۱۲، ح۲.

صفحه از 94