مخاصمه میان پیروان ادیان گردد.۱ از این رو، تفضیلی جایز نیست که احتمال برود نتیجه آن، اختلافافکنی میان مسلمانان و پیروان سایر ادیان از جمله یهودیان باشد. لذا از باب مقدمه حرمت مخاصمه و نزاعافکنی روا نیست. سبب ورود احادیث این باب نیز مؤید این تحلیل است.
3-1-3. تفضیل به رای
نهی در روایات منع تفضیل، حمل بر موردی است که تفضیل از روی هوای نفس و رأی شخصی باشد، نه به اقتضای دلیل؛ تفضیلی که مستند به نصوص دینی نبوده، و مبتنی بر رای شخصی باشد، روا نیست.۲ طحاوی در این باره این چنین مینویسد:
مراد، تفضیل و تخییر با آرای خودمان است و به آنچه خدواند ما را بر آن واقف نکرده و برای ما بیان ننموده است. اما نسبت به آنچه بر ما بیان نموده، آگاهی داده و جایز دانسته است، منعی نیست و در مواردی که بیان نکرده و سخن گفتن در آن را روا ندانسته است، چنین تفضیلی جایز نیست.نچهآآ.۳
ابن کثیر نیز تعارض این روایات با قرآن را به صراحت نفی میكند:
مدلول آیه ۲۵۳ سوره بقره منافاتی با روایات یاد شده ندارد؛ زیرا مراد از تفضیل در روایات منع، تفضیل به صرف هوای نفس و عصبیت است، نه به مقتضی دلیل. اگر دلیل بر چیزی دلالت کند، عمل بدان واجب است.۴
4-1-3. اسلوبِ تواضع
برخی روایات منع تفضیل را اینگونه تأویل میکنند که نهی رسول خدا صلی الله علیه و آله از تفضیل خود بر دیگر پیامبران علیهم السلام از روی تواضع ایشان بوده است؛۵ زیرا وی خود میدانستند که افضل انبیا هستند و در دیگر روایات نقل شده از ایشان، چون «أنا سید ولد آدم و لا فخر»، این معنا گزارش شده است.۶ اخلاق فضیلتمداری اقتضا میکند که فرد دارنده مدارج معنوی به کمالات خود تظاهر ننماید، در برابر فرودستان تواضع نماید و از آن برای
1.. عمدة القاری، ج۱۶، ص۴.
2.. همان.
3.. مشکل الآثار، ج۱، ص۵۷.
4.. تفسیر القرآن العظیم، ج۳، ص۵۰.
5.. عمدة القاری، ج۱۶، ص۴؛ المکنون فی حقائق الکلم الطیب، ص۲۹۹.
6.. تاویل مختلف الحدیث، ج۱، ص۱۱۶