حدیث «لا تُفضّلونی علی موسی علیه السلام »؛ روی‏کردها و نظریه معیار - صفحه 4

آنها است۱ و در ارج‌گزاری و داوری در باره آموزه‌های اعتقادی دیگر ادیان، چندان شایسته و بایسته عمل نمی‌کردند. از این رو، «تفاضل انبیا» یکی از موضوعات دین‌پژوهی تطبیقی است که به مقایسه نظریه‌های ادیان در این مسأله می‌پردازد. هم‌چنین، با روی‏کرد درون‌دینی نیز می‌توان آن را بررسید و دیدگاه‌های رایج در متون و نظریه‌های عالمان دینی چون اسلام را در این مسأله ارزیابی کرد. این پژوهه روی‏کرد اخیر را در میان حدیث‏پژوهان فریقین بررسیده است. در تقریر مسأله اصلی این پژوهه ضروری است ابتدا توجه داشته باشیم که در روی‏کرد عالمان مسلمان شیعه و سنّی، اصل تفصیل رسول خدا صلی الله علیه و آله بر دیگر انبیا، آموزه‌ای قطعی و از شمار اعتقادات اصیل اسلامی است. اتفاق نظر در این امر تا حدی گسترده و عمیق است که در اثبات تفضیل رسول خدا صلی الله علیه و آله بر دیگر انبیا به اجماع امت اسلامی استناد شده۲ و در آثار مستقلی با ادله قرآنی و روایی ابعاد تفضیل وی به اثبات رسیده است.۳ در روی‏کرد عارفان مسلمان نیز تفضیل رسول خدا صلی الله علیه و آله بر دیگر انبیا پیوندی با خاتمیت و جامعیت خصال ایشان دارد.۴ مفسرانی رسول خدا را با استناد به حدیث قدسی «لولاک لما خلقتک»، افضل خلق دانسته است.۵ سیره‏پژوهانی حتی در فرض نداشتن سند یا عدم روایت بودن «لولاک لما خلقتک»، ایمان به مضمون آن را درست و مفاد آن را مطابق با واقعیت دانسته‏اند.۶ از مجموع آرای محدثان، متکلمان، مفسران، عارفان و سیره‌نگاران کهن و معاصر مسلمان شیعه و سنّی چنین بر می‌آید که افضلیت رسول خدا بر پیامبران پیشین، از ضررویات اعتقادات اسلامی در مذاهب است و اختلاف نظری در این مسأله وجود ندارد. در این میان، بر پایه دلالت شماری از روایاتِ

1..‏ تفسیر من وحی القرآن،‏ ج‏۵، ص۱۲. ‏

2..‏ «و إجماع الأمة علی أنه أفضل الأنبیاء» ( الشافی فی الامامة، ج۳، ص۱۱۵)؛ «أجمعت الأمة علی أن بعض الأنبیاء أفضل من بعض،‏ و علی أن محمداً _ صلی الله علیه و سلّم _ أفضل من الکل» (مفاتیح الغیب، ج۶، ص۵۲۱)؛ «تقرر من دلیل القرآن و صحیح الأثر و إجماع الأمة کونه أکرم البشر و أفضل الأنبیاء» (الشفاء بتعریف الحقوق المصطفی، ج۱، ص۲۲۵)؛ «و أجمع المسلمون علی أن أفضل الأنبیاء محمد لأن أمته خیر الأمم» (شرح المقاصد فی علم الکلام، ج۲، ص۱۹۲). ‏

3..‏‏ منیة السول فی تفضیل الرسول صلی الله علیه و آله ، ص۱۶- ۴۰؛ الشفاء بتعریف الحقوق المصطفی، ج۱، ص۲۰۶ – ص ۲۲۴. ‏

4..‏ الفکوک فی اسرار مستندات حکم الفصوص، ص۳۰۸- ۳۱۵. ‏

5..‏ المیزان، ج‏۱۰، ص۱۵۳. ‏

6..‏ مختصر مفید، ج۳، ص۳۱- ۳۰.‏ شایان ذکر است این متن هر چند در منابع کهن روایی شیعه گزارش نشده و برابر منابع موجود در کتاب‌هایی چون مناقب آل أبی طالب ابن شهر آشوب (ج۱، ص۱۸۶)، الانوار ابو الحسن بکری (الوافی، ج۱، ص۵۲)، مشارق أنوار الیقین رجب برسی (ص۴۳) گزارش شده و بعدها در دیگر منابع روایی راه یافته است (بحار الانوار، ج۱۶، ص۴۰۶).

صفحه از 30