پايان سالهاى ابرى « بازخوانى مجدّد يوم الدار » - صفحه 63

احاديث مذكور همان رسالت است.۱ و اين مطلب بقدرى آشكار بوده كه حتى در رواياتى هم كه از طريق پيروانِ مكتب خلفا رسيده بدان تصريح شده است:
قال ابوهزيرة: مَن صامَ يومَ سَبع و عشرينَ من رَجب، كتب اللَّه تعالى لَه صيامَ ستّين شهراً. و هو اليَومُ الّذى نَزَل فيه جبرئيل عَلَى النَّبىِّ صلى اللَّه عليه وآله بِالرّسالةِ وَ اَوَّلُ يَومٍ هَبَطَ فيهِ جبرئيلُ. (62: ج 1، ص 77 نقل از: السيرة الحلبيّة، ج 1، ص 238 ؛ ر.ك. 46: ج 2، ص 244 پانوشت 1)
و در اين زمان، پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله چهل ساله بود. (8: ج 1، ص 150؛ 73: ج 2، ص 376؛ 61: ص 198؛ 7: ج 1، ص 193 - 194) و اميرالمؤمنين عليه السلام ده ساله (15: ج 1، ص 235)

2- 2. چهل سالگى و آغاز نزولِ وحىِ قرآنى بر پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله در ماه مبارك رمضان

با توجّه به مبحث قبلى، سوالى كه در اينجا مطرح مى‏شود، آن است كه آيا آغاز رسالت با آغاز نزولِ وحىِ قرآنى همزمان بوده است يا نزولِ قرآنى مدّتى پس از آن شده است؟
بنا به قرائن ذيل، صورتِ اخير را صحيح مى‏دانيم، يعنى اين دو همزمان نيستند؛ در ابتدا، (چنان كه گذشت) در ماه رجب پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله به رسالت مبعوث شده‏اند و دو ماه بعد يعنى در ماه مبارك رمضان، اولين وحىِ قرآنى بر آن حضرت صلى اللَّه عليه وآله توسط جبرئيل نازل شده است:
1. امام صادق عليه السلام فرمودند:

رَنَّ ابليسُ اَربَعَ رَنّاتٍ: اَوّلُهُنَّ يومَ لُعِنَ، و حينَ اُهْبِط الى الارضِ، و حينَ بُعِثَ

1.مرحوم علّامه مجلسى در اينكه آغاز رسالت در ۲۷ ماه رجب است، ادعاى اجماع دارد. از اين روى در باب خبرى كه مى‏گويد آغاز رسالت در ماه رمضان بوده است، چنين مى‏نويسد: «هذا الخبرُ مخالفٌ لِسائر الاخبار المستفيضة و لَعَلَّ المرادَ بِهِ معنى آخَر ساوق لنزول القرآن أو غيره من المعانى المجازيه، اَو يكون المرادُ بالنُبُوَّةِ فى سائر الاخبار الرسالة و يكون بالنبوّة فيه بمعنى نزول الوحى عليه صلى اللَّه عليه وآله فيما يتعلّق بنفسه... وَ يُمكن حملهُ على التقيّة...» (۵۹: ج ۱۸، ص ۱۹۰)

صفحه از 93