پايان سالهاى ابرى « بازخوانى مجدّد يوم الدار » - صفحه 67

در روايات پيروان مكتب خلفا نيز توجه به اينكه آيات اوّل از سوره مدثّر جزو اوّلين آياتى است كه بر پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله نازل گشته، شده است و حتى در بعضى از قول جابربن عبداللَّه انصارى روايتى آورده‏اند كه طىّ آن نزولِ آيه (يا ايّها المدثّر قُمْ فانذر) مقدّم بر آيات ابتداى سوره علق بوده است. (۷۲: ج ۱، ص ۹۹)
بنابراين از همان ابتداىِ نزول قرآن كريم، به پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله امر شد كه برخيز و انذار كن. ظاهر اين امر، اطلاق دارد و در آن هيچ نشانى از اينكه اين امر، مربوط به دعوتِ سرّى و نهانى بوده است و نه آشكار، ندارد. و به نظر ما، اين آغازِ انذار امت به اذن پروردگار و امر او مى‏باشد.
و امّا اين بحثِ سرّى بودن دعوت در آغاز كه سه سال هم به طول انجاميد و بعد آشكار شدنِ آن، از كجا آمده و دليل صحّت آن چيست؟
ظاهراً اوّل كسى كه اين بحث را طرح كرده است. ابن هشام است كه البتّه آن را به ابن اسحاق نسبت مى‏دهد و مى‏گويد:
قال ابنُ اسحاق: ثُمَّ دَخَلَ الناس في الاسلام اَرسالاً من الرجال و النساء حتّى فشا ذكر الاسلام بمكَّةَ و تُحُدِّثَ بِه ثُمَّ إن اللَّه عزّوجلّ اَمَر رسولَه صلى اللَّه عليه وآله اَنْ يَصْدَعَ بِما جاءَهُ فيه و اَنْ يُبادىَ النّاسَ بِاَمْرِه و اَنْ يَدعُوَ اليه، و كانَ بَيْنَ ما اَخفى‏ رسولُ اللَّه عليه السلام اَمره و استَتَرَ بِه اِلى‏ اَنْ آمَرَهُ اللَّهُ تعالى‏ باظهارِ دينِهِ ثلاثُ سنينَ فيما بلغنى من مَبْعَثِه ثمَّ قال اللَّه تعالى له: فَاصْدَع بِما تُؤمَر و اَعرِض عن المشركين. (الحجر (14) / 94)
و قالَ تَعالى (وانذر عشيرتك الاقربين). (15: ج 1، ص 250)
چنانكه مشاهده مى‏شود در كلام ابن اسحاق، تناقضى آشكار وجود دارد. از يك طرف مى‏گويد كه مردم از مرد و زن گروه گروه (اَرسالاً) داخل اسلام مى‏شدند و از طرف ديگر مى‏گويد كه پس از آن، خداوند به پيامبرش امر كرد كه امرش را آشكار كند و مردم را به آن دعوت نمايد!؟ و بعد هم بدون ذكر هيچ دليلى، معناى آيه

صفحه از 93