نگرشى به كتاب صحيفه سجاديه - صفحه 98

اثرى روبرو هستيم كه والاترين الهامات را به روح و جان مسلمانان عرضه مى‏كند.
امّا به هر صورت مى‏توانيم از اين نكته خرسند باشيم كه متن اصلى صحيفه كه قرنها احاديث و روايات شيعه آن را منتسب به زين‏العابدين مى‏دانند، در اختيار ماست. يعنى ديگر، در پنجاه و چهار دعاى صحيفه، زين‏العابدين را در برابر داريم كه بيش از هزار سال است در ميان شيعيان شناخته شده است و به شكل‏گيرى وضعيت ويژه مذهب شيعه تا به امروز كمك شايانى كرده است. شايد محققين سرانجام به اين نتيجه برسند كه زين‏العابدين، «حقايق تاريخى» با زين‏العابدين احاديث و روايات متفاوت است، امّا اين نتيجه‏گيرى نيز در حد يك نظريه باقى خواهد ماند، چرا كه آزمايش مجدد واقعيت‏هاى تاريخى غيرممكن است و همچنين اين واقعيت‏ها به اندازه ادبيات نمى‏توانند مورد تفسير قرار بگيرند. پذيرش يا عدم پذيرش صحيفه سجاديه به عنوان يك اثر كاملاً اصيل توسط مورّخين، تغييرى در تأثير حقيقى و غيرقابل انكار زين‏العابدين و صحيفه بر اسلام در طول قرون متمادى نخواهد داشت و تصور نيز نمى‏شود كه بتواند تغييرى در تداوم تأثير آن بر مسلمانانى كه اكنون اين اثر را مى‏خوانند ايجاد كند. زين‏العابدينِ «واقعى» آن كسى است كه در پس واژه‏هاى اين كتاب قرار دارد.[...]

متن عربى

متن عربى صحيفه كامله كه مبناى اين ترجمه را تشكيل مى‏دهد، توسط شهيد اول نگاشته شده است. ويراست‏هاى جديد ايرانى عمدتا بر مبناى نسخه‏اى هستند كه توسط پدر علامه محمدباقر مجلسى كه بيشتر به آن اشاره شد، ملا محمد تقى مجلسى (وفات 60 ـ 1659 / 1070)، و پسر ديگر ايشان ملاعبدالله (وفات 1673 / 1084) به ما رسيده است. ملامحمدتقى مجلسى نيز يكى از محققين برجسته و ارزشمند عصر صفويه بود. امّا در اين ميان حداقل يكى از ويراست‏ها را مى‏توان منتسب به شيخ بهايى (وفات 2 ـ 1621/ 1031) ـ حقوقدان، فيلسوف، معمار، شاعر، و رياضى‏دان مشهور دوران صفويه

صفحه از 106