معرفة اللّه‏، فطرى است آيات و روايات - صفحه 28

توجّه به آيات مذكور تثبيت كرده است. اين اجتماع و اتّفاق كل بشر، در صورتى صحيح است كه معرفت خداى تعالى و توحيد و ربوبيّت و خالقيّت و الوهيّت او امرى نظرى و كسبى نباشد، زيرا نظرى و كسبى بودن با اتّفاق كلّ بر معرفت و توحيد، قابل جمع نيست.

2ـ 6) آيه‏ى «كان الناس...»

كانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً، فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِـيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الكِتابَ بِالحَقِّ لِـيَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ فِـيما اخْتَلَفُوا فِـيهِ. وَ ما اخْتَلَفَ فِـيهِ إِلّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ البَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ. فَهَدَى اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِما اخْتَلَفُوا فِـيهِ مِنَ الحَقِّ بِإِذْنِهِ. وَاللّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِـيمٍ.۱ مردم، امّتى واحد بودند. پس خداوند، پيامبران را نويد آور و بيم دهنده برانگيخت. و با آنان كتاب را به حق، فرو فرستاد تا ميان مردم در آن‏چه با هم اختلاف داشتند، داورى كند. و هيچ‏كس در آن اختلاف نكردـ پس از آن‏كه دلايل روشن براى آنان آمدـ مگر كسانى كه كتاب به آنان داده شد، به خاطر ستم [ و حسدى ]كه ميانشان بود. پس خداوند، آنان را كه ايمان آورده بودند، به اذن خود، به حقيقتِ آن‏چه در آن اختلاف داشتند، هدايت كرد. و خدا هر كه را بخواهد، به راه راست هدايت مى‏كند.

نكات

2ـ 6ـ 1) در اين آيه‏ى شريفه، خداوند سبحان، بعثت پيامران را متفرّع بر وحدت امّت كرده است. يعنى چون امّت وحدت داشت و اختلافى ميان آن‏ها نبود، خداوند سبحان پيامبران را در ميان آنان برانگيخت تا آنان را از اين وحدت بيرون آورند. مسلّما اين جمله، بدان معنى نيست كه خداوند سبحان پيامبران را

1.بقره (۲) / ۲۱۳.

صفحه از 39