معرفة اللّه‏، فطرى است آيات و روايات - صفحه 33

آن‏ها عطا فرموده است، اختلاف در باب ايمان و كفر و شرك در ميان امّت پديد مى‏آيد. يعنى در اثر دعوت پيامبران و تعاليم آنان، انسان‏ها از وحدتِ غفلت و فراموشى نسبت به خداوند سبحان بيرون مى‏آيند و اختلاف در قبول و انكار پديد مى‏آيد. البتّه اين بيرون آمدن از غفلت و فراموشى و يا يادآورى معرفت خداوند سبحان‏ـ كه همه‏ى انسان‏ها بر آن مفطور شده‏اندـ نيز فعل خداست. امّا فعل مزبور در زمينه‏ى دعوت ياد شده تحقّق مى‏يابد، نه اين‏كه دعوت و تعليم در حقيقت خود، اين معرفت را داشته باشد.

2ـ 7) آيه‏ى «فذكّر إنّما أنت مذكّر»

أَفَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ وَ إِلَى السَّماءِ كَيْفَ رُفِعَتْ وَ إِلَى الجِبالِ كَيْفَ نُصِـبَتْ وَ إِلَى الأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ؟ فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُسَيْطِرٍ.۱ آيا به شتر نگاه نمى‏كنند كه چگونه آفريده شده است و به آسمان كه چگونه بلند گرديده و به كوه‏ها كه چگونه ميخ‏كوب شده و به زمين كه چگونه گسترده شده است؟ پس تذكّر بده، كه همانا تو يادآورى كننده‏اى و بر آنان مسلّط نيستى. هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ آياتِهِ وَ يُنَزِّلُ لَكُمْ مِنَ السَّماءِ رِزْقا وَ ما يَتَذَكَّرُ إِلّا مَنْ يُنِـيبُ.۲ اوست كه آيات خويش را نشانتان مى‏دهد و براى شما از آسمان روزى فرو مى‏فرستد. و تذكّر نمى‏گيرد، جز كسى كه به سوى خدا باز گردد.

نكات

2ـ 7ـ 1) ذكر در لغت، خلاف نسيان را گويند. نسيان، فراموشى بعد از ذكر است و تذكّر، ذكر بعد از فراموشى است. در لسان العرب مى‏گويد:
الذكر: الحفظ للشيء...و الذّكر و الذّكرى بالكسر نقيض النسيان... و

1.غاشيه (۸۸) / ۱۷ـ ۲۲.

2.غافر (۴۰) / ۱۳.

صفحه از 39