است. و گاه به نويسندگان داخلى ما نيز سرايت مىكند.
ائمّه هدى عليهم السلام نظريّههاى تجسيم، تشبيه و تعطيل را به شدّت ردّ كردهاند؛ همان گونه كه جبر و تفويض را خطا دانستهاند. چنين اعتقادى معجزه جاويدان مكتب علمى اهل بيت نبوّت به شمار مىآيد؛ چرا كه آنان اين امر روشن و بديهى را متذكّر شدهاند و پيروان ديگر مذاهب اسلامى [ به جاى توجّه به اين امر بديهى] نكات ديگر را جايگزين كردهاند و آن را بديهى انگاشتهاند.
عامّه مردم با خواندن آيهاى همانند «وهو الذي في السماء إله و هو الحكيم العليم» (زخرف (43) / 84) گمان مىكنند كه عرش خداوند در آسمان است.
به هر روى، به بركت [علم الاهى] اهل بيت عليهم السلام ، اين گونه جهل نسبت به اعتقادات برطرف گرديد و بطلان تجسيم و تشبيه ـ كه در نزد اكثر مسلمانان به امرى غير قابل كشف يا مورد قبول و عمومى تبديل شده بود ـ به بداهت و روشنى، اعلام شد.
«خداوند به هيچ چيز شبيه نيست؛ در عين حال، قابل نفى و انكار هم نيست؛ بلكه خداوند احَد و يكتاست.» اين اعتقاد حق، به صورت امرى روشن و مهم در نزد مسلمانان شكل گرفت و هر كس به اين اعتقاد پاىبند است، علم آن را به صورت مستقيم و يا با واسطه، با آگاهى از اين منشأ يا بدون آگاهى از آن از ائمّه هدى عليهم السلام گرفته است. اين علمى است كه از آن گنجينه گرفته شده است، و هيچ كس را در اين دانش، بر آنان سبقت نيست. و هيچ فرد زيركى به ذكاوت خويش به آن [حقيقت علمى ]نخواهد رسيد.
اين علم و دانش ميراث سيّد المرسلين صلى الله عليه و آله وسلم است كه تنها اهل بيت عليهم السلام آن را به ارث بردهاند. از جمله اين علوم، [دانش بى پايانى است كه در عبارت] «لاجبر و لاتفويض بل أمرٌ بين الأمرين» [نهفته] است. (13: ج 1، ص 160، ح 13؛ 7: ص 29؛ 8: ص 362، ح 8؛ 9: ج 1، ص 101، ح 17)
متأسّفانه ناآگاهى نسبت به اين گونه قواعد و امور، در نزد بسيارى از ما گسترش يافته است و به گونهاى ـ كه حتّى متوجّه آن نيستيم ـ در عقايد ما منتشر مىشود. در