احياي «رساله اي در معناي حديث ما تردّدت» - صفحه 86

فداه ما وجد بالقضاء والقدر ـ بنوشند.
خلاصه كلام و مختصر مرام: هركس كه آيه وافى هدايه «وأتوا البيوت من أبوابها»۱ را فهميده و خود را مؤدّب به آداب «وادخلوا الباب سجّدا»۲ گردانيده و در تفسير آنها حديث كافى وافى «أنا مدينة العلم وعلى بابها» ۳ را به چشم بصيرت مطالعه كرده و از آن راه، روانه طور سيناى حقيقت گشته و گوش هوش به «كلّم اللّه موسى تكليما»۴ داده و از آنجا كه آشنا، داند صداى آشنا حديث شريف «أنا مكلّم موسى من وراء الحجاب» ۵ به گوش هوش شنيده، البته به چشم وحدت بينش كه احول نبوده، مكلّم موسى را به آيات واضحة الدّلالات، با قائل احاديث قدسيه (را) يك ديده و اقتداء به روايت سراپا هدايت «خذ العلم من أفواه الرّجال» ۶ كرده، خود بلاواسطه چون حديده محمات، اشكال اين حديث را سؤال نكرده، جواب آن را در جميع اعضاء و جوارح خود هويدا و آشكارديده؛ فأىّ حاجة الى البيان بعد المشاهدة والعيان ممّن فداه أرواح خلق الرّحمن.
تنبيه: هر كس اين مطلب را به گوش و هوش شنيده و به قلب فهميده، قائل قول «ألست بربّكم»۷ را در عالم ذرّ و همچنين اقوال عوالم سابقه مر آن را الى البدو [و] هكذا قائل بين النفختين را به قول «لمن الملك اليوم»۸ و جوابى [را] كه بعد از چهارصدسال مى رسد كه مى فرمايد: «للّه الواحد القهّار»۹ و حديث «نحن السّائلون ونحن المجيبون» ۱۰ و همچنين ساير نداهاى بحقّ را الى آخر عوالم الجنّة والنار (كه لاانقطاع لهما است) همه را

1.سوره بقره، آيه۱۸۹

2.سوره اعراف، آيه۶۱

3.بحارالأنوار، ج۱۰، ص۱۲۰، (ب۸، ح۱)؛ همان، ج۲۴، ص۱۰۷، (ب۳۷، ح۱۵).

4.سوره نساء، آيه۱۶۴

5.يافت نشد.

6.بحارالأنوار، ج۲، ص۱۰۵

7.سوره اعراف، آيه۱۷۲

8.سوره غافر، آيه۱۶

9.همان.

10.يافت نشد

صفحه از 80